Ouderen

Help de ouderen!

Of is het "Help, de ouderen!" ?

De crisis is nu écht voorbij. De omzet in de horeca neemt weer toe, net zoals de uitgaven in de supermarkt. Maar inhoudelijk zijn er grote verschillen met de situatie van voorheen: consumenten willen meer inzicht hebben in wat zij eten.
Een andere belangrijke ontwikkeling is dat de "Babyboomers" nu massaal met pensioen zijn gegaan. Deze generatie heeft een aantal kenmerken waar wij als food-mensen wat mee moeten doen.
In het algemeen heeft deze bevolkingsgroep een goed pensioen opgebouwd, zijn zij goed opgeleid en zijn ze gezond. En omdat ze dat laatste graag zo willen houden hebben ze meer dan gemiddelde aandacht voor wat voor een ingrediënten er in voedingsmiddelen zitten en waar die spullen vandaan komen.
Dan is natuurlijk de vraag: wat doen wij nou om die mensen te helpen hier een beeld van te krijgen?

Lees de kleine lettertjes!

Op de verpakking van veel voedingsmiddelen is een puzzel aangebracht. In twee, soms ook maar één rechthoek staat in onleesbaar kleine lettertjes wat de ingrediënten van een product zijn. Ook handig: het staat er vaak in een stuk of tien talen. Herkenbaarder is de energiewaarde van het product: daar staan cijfertjes bij.
Nou heeft de tand des tijds mij ook niet ongemoeid gelaten en gebruik ik een leesbril. Ondanks die bril en dankzij de matige verlichting in de supermarkt kan ik vaak niet lezen wat er in zo een product zit. Laat staan iemand die het nog beroerder kan zien dan ik!

E-Fop

Iemand heeft bedacht dat eten zónder E-nummers gezonder zou zijn dan voedsel mét die stoffen. Omdat die gedachte verrassend breed gedragen werd speelde de voedingsmiddelen-industrie daar op in. Het "Clean Label" was geboren: een ingrediënten-declaratie zónder die E-nummers. Maar hoe maak je zo een label "Clean"? Door voluit de naam van het ingrediënt te schrijven: dus in plaats van "E330" schrijf je "citroenzuur" (in hele kleine lettertjes). Zo verdwijnen de E-nummers als sneeuw voor de zon op het etiket, terwijl ze niet uit het product verdwijnen.
Wie wordt hier nu bij de neus genomen?

Hipsterhappen

Weet je wat sexy is? Producten maken voor jonge mensen. Nieuwe eetgewoontes, nieuwe smaken, nieuwe ingrediënten.....top! Qua smaak en beleving een link leggen naar de laatst gemaakte wereldreis (naar Ibiza ???? ) en superhandig snel klaar te maken.
Weet je wat niet sexy is? Producten maken voor mensen die traditionele smaken gewend zijn en gewoon lekker willen eten zoals zij dat altijd al deden. Wat je je hierbij moet realiseren is dat (zeker buiten de grote steden in de Randstad) het overgrote deel van de bevolking nog steeds om zes uur aardappelen, vlees en groente eet.
Dus wat hebben die Babyboomers nou aan dat soort Hipsterhappen?

Je zou kunnen zeggen: "Ach, laat die mensen een vergrootglas-app installeren op hun telefoon, dan komt het wel goed." Maar dan verwaarlozen we toch een grote groep kapitaalkrachtige en gezonde consumenten?
We hebben de techniek, kennis en ervaring in huis....waar blijven die producten met toegevoegde waarde voor deze mensen?
Wij hebben daar ideeën voor; bel maar eens voor een afspraak!
Je kunt ons bereiken op 0624888554 .

 

 

 

Reacties (0)


This thread has been closed from taking new comments.