Hoe maak je van je Private Label een A-merk product?

Private Label fabrikanten moeten innovatiever worden


Toeleveranciers van merkartikel-fabrikanten hebben eind vorig jaar aan de bel getrokken. Zij kunnen hun innovaties steeds minder goed "naar de markt" brengen via merkartikelen (bron: IPLC). Dit heeft een aantal mogelijke oorzaken. Maar biedt ook kansen aan fabrikanten van Private Labels!

Wat is er aan de hand?
Om te beginnen zijn merkartikel-fabrikanten bang dat hun innovaties snel worden gekopieerd en als huismerk of private label bij hun afnemers worden aangeboden. Hierdoor daalt het rendement op dit soort activiteiten.
Daarnaast wordt er de laatste tijd door retailers (en dus ook door fabrikanten van merkartikelen) steeds meer aandacht besteed aan "beleving" en daardoor mogelijk minder aan de inhoud of specifieke eigenschappen van producten.

Twee vragen
Hierdoor ontstaan er twee vragen.
Ten eerste rijst de vraag welke partij nou de leidende rol speelt bij het ontwikkelen, produceren en het op de markt brengen van producten die gebruikmaken van de innovatieve grondstoffen/halffabrikaten van toeleveranciers.
Van retailers zelf wordt in het algemeen niet veel verwacht en de merkartikel-fabrikanten zijn terughoudend. Hier is dus plaats voor fabrikanten van Private Labels.
De tweede vraag is of (als het bovenstaande klopt) waarom fabrikanten van Private Labels de innoverende rol van de merkartikel-fabrikanten niet langzamerhand over gaan nemen.

Van product-georiënteerd naar pro-actief
De sterkte van veel fabrikanten van Private Label-fabrikanten is dat zij "cost leadership" nastreven. Hierdoor zou het kunnen zijn dat een aantal functies in het bedrijf minder sterk ontwikkeld is. Denk hierbij aan Marketing en Verkoop. En juist deze functies moeten sterker worden ontwikkeld wanneer je succesvol met de (ingewikkelde) inkoop-situatie bij retailers om wil gaan.
Verder zou het zo kunnen zijn dat veel van dit soort bedrijven een re-actieve houding hebben: "u vraagt, wij draaien". Om meer innovatieve producten aan te kunnen bieden zou dit toch meer een actieve of zelfs een pro-actieve houding moeten worden.

Van Private Label naar merkartikel
Als Private Labels en Huismerken de "nieuwe A-merken" willen worden, dan zou met name op deze gebieden een stuk versterking en uitbreiding moeten komen. Versterking van de commerciële functie en meer strategisch denken in termen van nieuwe producten en productconcepten zou een flinke stap vooruit zijn.

Hoe nu verder?
Wil jij je producten ook meer de status van een merkartikel geven?
En wil jij je producten meer en betere eigenschappen meegeven én ze met meer succes gaan verkopen? Bel dan met Willem Venemans op 0624888554 of stuur hem een bericht.
Dutch Food Creators helpt je bij het succesvol naar de markt brengen van je producten.

Naar de Homepage van Dutch Food Creators.